Bu proje için hedef kitle devlet okullarında görev yapmakta olan sınıf öğretmenleri (1-4. sınıf) ve ortaokul (5-8. sınıf) matematik öğretmenleridir. Devlet okullarının seçilmesinin nedeni, özel okullarda görev yapan öğretmenlerin hem bu kapsamdaki kitaplara hem de bu tür kitapların öğretimi farklılaştırma sürecinde nasıl kullanılabileceğine ilişkin eğitimlere kurumları yoluyla ulaşma imkanlarının daha yüksek olmasıdır. Bununla birlikte hedef kitle seçiminde projenin yaygın etkisini artırmak amacıyla Türkiye genelinde katılımın sağlanması hususuna dikkat edilmiştir. Ek olarak çağdaş öğrenme ve öğretme kuram ve yaklaşımlarının öğretim programlarında yaygın olarak kullanılmaya başlanması 2007 yılından sonra yaygınlaştığı için hizmet yılı 10 yıl ve üzeri olan öğretmenlere öncelik tanınmıştır. Hem branş hem de cinsiyet bazında eşit bir dağılımın olmasına dikkat edilmiştir. Bununla birlikte projenin yaygınlaşabilmesi için Türkiye'nin her bölgesinden katılımın sağlanabilmesi amacıyla her ilden öğretmen seçimine özen gösterilmiş; dezavantajlı bölgelerden başvuru yapan ve daha önce TÜBİTAK 4005 projelerine katılmamış öğretmenlere öncelik tanınmıştır. Ayrıca öğretmenlerin seçiminde o yıl okuttukları sınıf düzeyi de göz önünde bulundurulmuştur çünkü eğitimin sonunda ürün olarak ortaya konacak olan çocuk kitapları sınıf düzeylerine göre ayrılmış gruplar tarafından üretilecektir. Katılımcıların seçiminde oldukça önemli rol oynayan faktörlerden biri de başvuru aşamasında matematiksel bağlamı olan çocuk kitaplarına ilişkin sorulardır. Öğretmenlere en son okudukları matematiksel bağlamı olan kitap nedir diye soru yöneltilmiş ve hiç okumadığını ya da proje kapsamıyla ilgisi olmayan, eğitimle ilgili genel kitap isimleri veren öğretmenler seçim sürecinin dışında bırakılmıştır. Çünkü ilgili proje öğretmenlere çocuk edebiyatı ürünleri ile matematik öğretimi üzerine sıfırdan farkındalık kazandırmak değil, bunlara dair belirli bir hazırbulunuşluğu olan fakat bu tür ürünleri daha etkili ve işlevsel bir şekilde kullanmayı öğrenmek isteyen öğretmenlere ulaşmayı amaçlamaktadır. Böylece, birikimi olan öğretmenlerle süreç yönetilecek ve projenin tüm ülkeye yayılması açısından başarılı olma ihtimali de artmış olacaktır. Bu ölçütlerden yola çıkılarak yapılan seçimlerden sonra 2017-2018 eğitim öğretim yılında 1. sınıf okutan 4 öğretmen; 2. sınıf okutan 4 öğretmen... şeklinde toplam 32 öğretmenin seçimi yapılmıştır. Her sınıf düzeyinde seçilen öğretmen grubundaki öğretmenlerden 1 tanesinin lisansüstü eğitime devam eden ya da lisans üstü eğitimini tamamlamış öğretmenlerden olmasına özen gösterilmiştir. Böylece bilimsel ve güncel gelişmeleri daha yakından takip eden lisansüstü öğrencilerin her gruba atanarak süreci teknolojik vb. açılardan kolaylaştırması beklenmektedir. Ayrıca projeye katılan lisansüstü eğitimlerine devam eden öğretmenlerin, çocuk edebiyatı ürünleri ve matematik öğretimini konu alan akademik çalışmalara dair ilgi ve tutumlarını artırmak böylece bu alanda yayınların çoğalması hedeflenmektedir.
Bu amaçlardan yola çıkılarak projeden istenen verimin alınmasını da desteklemek amacıyla; katılımcıları belirlemek üzere cinsiyet, okutulan sınıf düzeyi, branş, hizmet yılı, görev yapılan il, en son mezun olunan eğitim kademesi, lisansüstü eğitim yapılıyorsa alan, matematiksel bağlamı olan okunmuş en son kitabın ismi, matematik ders içeriklerini geliştirmek üzere matematiksel bağlamı olan kitapları kullanma sıklığı, bu tür kitapların öğretimde kullanılma şekli ve eğitimden beklentiler adı altında bir anket yoluyla veri toplanmıştır. Elde edilen bilgilere göre eşit sayıda kadın ve erkek; sınıf ve ortaokul matematik öğretmenlerine yer verilmiştir. Öğretmenler için en önemli seçim kriteri öğretmenlerin okudukları matematiksel bağlamı olan kitaplara verdikleri örnekler ve hizmet yıllarının 10 yıl ve üstü olmasıdır, bu koşul daha genç nüfusa sahip olmaları nedeniyle ortaokul matematik öğretmenleri için bazı illerde sağlanamamış dolayısıyla 10 yıldan az hizmeti olan öğretmenlerin de seçim yoluna gidilmiştir. Okudukları kitaplara test kitapları veya projenin amacından bağımsız genel eğitim, kişisel gelişim vb. ilgisiz yanıtlar veren öğretmenler seçim sürecinin dışında bırakılmıştır. Çünkü projenin amacı, çocuk edebiyatı ürünlerinin matematik öğretiminde kullanımına dair sıfırdan farkındalık yaratmak değil; bu tür ürünleri derslerine entegre etmeye çabalayan, bu eğitimden sonraki süreçte etrafındaki öğretmenlerle deneyim ve birikimlerini paylaşabilecek ve hatta bu tür ürünler verme yoluna gitmeyi düşünecek öğretmenlerin çocuk edebiyatı ürünlerini matematik derslerine daha işlevsel ve etkili bir şekilde entegre edebilmelerini sağlamaktır. Ayrıca her gruba en az bir adet lisan üstü eğitim yapan ya da yapmış öğretmen seçilmiş ve seçim de farklı alanlardan yapılmıştır (eğitim teknolojisi, ölçme ve değerlendirme, okul öncesi vb.). Böylece olabildiğince farklı deneyimin bir araya gelmesi sağlanarak, süreçten maksimum faydanın sağlanması hedeflenmektedir. Lisans üstü eğitimine devam eden ya da lisan üstü eğitimini tamamlamış olan öğretmenler de olabildiğince farklı alanlardan seçilmeye çalışılmıştır. Hem proje ekibi hem de öğretmenlerin seçiminde izlenen bu yol, farklı deneyimler ve onun sayesinde ortaya çıkacak yaratıcı ürünlere verilen önemi işaret etmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder